Specialundervisningen på Forældreskolen |
Hvem
er i Spiren?
Vi er en række
lærere fra hvert sit felt: dansk, matematik, idræt og bibliotek.
Bente Skytte,
Birgit Mølgaard, Helle Bachmann, Kirsten Laden og Anna-Kirstine Henriksen.
Struktur
Spirens tilbud om
hjælp og støtte er overvejende forebyggende og skal i stor udstrækning ses som
et supplement til den almindelige undervisning i klassen. Der bruges mange af
vore ressourcer/timer på at yde støtte i de mindre klasser, da det er vigtigt,
at alle elever kommer bedst muligt fra start.
Vi tilbyder
eleverne kortere intensive kurser, hvor der arbejdes med elevernes vanskeligheder.
For de fleste elever er kursusformen god og effektiv – og børnene vil selv have
lettere ved at mærke fremgang. Det vil også give dem større gå-på-mod,
lyst og selvværd.
De elever, der har
brug for hjælp et vist antal timer gennem længere tid, måske et helt år,
tilbydes ligeledes hjælp.
Opbygning
I Spiren yder vi
hjælp på forskellige områder :
· Bh.kl./1. klasse
– IL-Basis
· Læseprøver i
stigende sværhedsgrad 1. – 9. klasse
· Staveprøver
fra slutningen af 2. – 9. klasse
· Klasselæsekurser
i 2. og 3. klasse
· Læseløft i
1. klasse
· Intensive
læsekurser for enkelte elever / mindre grupper
· Intensive
stavekurser for enkelte elever / mindre grupper
· Intensive
matematikkurser for enkelte elever / mindre grupper
· Vedvarende
specialundervisning
· Støtte i
klassen
Et barn kan have
brug for hjælp af flere grunde
Ringe
koncentrationsevne
Manglende
parathed/modenhed for at lære
Sygdomsperiode
Svært ved at lære,
indlæringen sker langsomt – har brug for mere tid
Til alle elever
Bh.kl./1.klasse :
IL-Basis er øvelser og opgaver, der kan vise,
om baggrunden/forforståelsen for læse- og
staveprocessen er i orden hos det enkelte barn.
Desuden kan det
fortælle dansklæreren, om der er specielle områder han/hun skal være opmærksom
på hos det enkelte barn
I starten af januar
får eleverne desuden en lille læseopgave med 64 ord. Denne opgave skal
vise, om eleven er i gang med læseprocessen. Kan det læse almindelige ord på 1
og 2 stavelser enten ved at stave eller ved ordgenkendelse .
Sammen med
dansklæreren ser vi på, om det enkelte barn er i gang med læseprocessen. Hvis
et barn i 1. klasse synes, det er lidt svært at lære at læse og holde styr på
alle bogstaverne, er dette ikke ensbetydende med, at det får problemer med
dansk i hele skoleforløbet. Børns parathed og modenhed er meget forskellig. De
udvikler sig i forskellige tempi, men det er vigtigt at sætte ind med hjælp så
hurtigt som muligt. Barnet skal have hjælp og støtte, inden vanskelighederne
bliver for store. Børns selvtillid/selvværd er vigtigt.
Derfor tilbydes
elever, der i slutningen af januar endnu ikke er kommet i gang med
læseprocessen, ”en anden chance.” Vi kalder det Læseløft. Ideen med Læseløft
stammer fra New Zealand. De pågældende elever vil få tilbudt ½ times
undervisning alene med en lærer hver dag i 15 -18 uger. Hver lektion er
opbygget på en helt bestemt måde.
Læseprøver i
stigende sværhedsgrad
bliver taget på alle elever i 1. - 5. kl. 1 gang årligt i løbet af skoleåret.
På den måde kan vi i samarbejde med dansklæreren følge det enkelte barns
læseudvikling.
Læsekurser:
I 2. og 3. klasse
er Spiren behjælpelig med et intensivt læsekursus for hele klassen.
Børnene læser en time hver dag i 4 uger. Her læser de i bøger efter eget valg
og sværhedsgrad. Til bøgerne hører små opgaveark, så
både elev og lærer sikrer sig, at bogens indhold er forstået og tilegnet. Disse
kurser giver børnene et vældigt skub fremad i såvel læsefærdighed som
læsehastighed.
Individuel hjælp
Intensive
stavekurser:
Elever med
stavevanskeligheder tilbydes intensive stavekurser til afhjælpning af
staveproblemerne Eleverne udvælges på baggrund af dansklærerens vurdering samt ST-prøverne.
Intensive
læsekurser:
Elever med
læsevanskeligheder tilbydes intensive læsekurser til afhjælpning af
læseproblemerne. Eleverne udvælges på baggrund af dansklærerens vurdering
samt SL-prøverne.
Matematikkurser:
For elever med
vanskeligheder i matematik tilbydes hjælp og støtte, så de kan få større
udbytte af undervisningen i klassen.
Eleverne udvælges
på baggrund af matematiklærerens vurdering.
Vedvarende
specialundervisning:
Nogle elever lærer
langsomt, og de har brug for ekstra hjælp og støtte. Disse børn har ofte brug
for at komme op til os 2-5 timer om ugen gennem lang tid, måske hele deres
skoletid.
Henvisningsskemaer
til PPR
Henvisningsskemaerne
fås i Spiren. Initiativet til en pædagogisk-psykologisk vurdering kan komme fra
forældre, elevens lærere og specialundervisningslærere
En elev må ikke
henvises uden forældrenes samtykke. Forældre har altid krav på at få en kopi af
oplysningerne i skemaet, hvis de ønsker det.
Når eleven forlader
Forældreskolen vil disse papirer blive makuleret.
Birgit Mølgaard, Bente Skytte, Helle M.
Bachmann, Kirsten Laden og Anna-Kirstine Henriksen