Specialundervisningen på Forældreskolen


 

Hvem er i Spiren?

Vi er en række lærere fra hvert sit felt: dansk, matematik, idræt og bibliotek.

Bente Skytte, Birgit Mølgaard, Helle Bachmann, Kirsten Laden og Anna-Kirstine Henriksen.

 

Struktur

Spirens tilbud om hjælp og støtte er overvejende forebyggende og skal i stor udstrækning ses som et supplement til den almindelige undervisning i klassen. Der bruges mange af vore ressourcer/timer på at yde støtte i de mindre klasser, da det er vigtigt, at alle elever kommer bedst muligt fra start.

Vi tilbyder eleverne kortere intensive kurser, hvor der arbejdes med elevernes vanske­ligheder. For de fleste elever er kursusformen god og effektiv – og børnene vil selv have lettere ved at mærke fremgang. Det vil også give dem større gå-på-mod, lyst og selvværd.

De elever, der har brug for hjælp et vist antal timer gennem længere tid, måske et helt år, tilbydes ligeledes hjælp.

 

Opbygning

I Spiren yder vi hjælp på forskellige områder :

· Bh.kl./1. klasse – IL-Basis

· Læseprøver i stigende sværhedsgrad 1. – 9. klasse

· Staveprøver fra slutningen af 2. – 9. klasse

· Klasselæsekurser i 2. og 3. klasse

· Læseløft i 1. klasse

· Intensive læsekurser for enkelte elever / mindre grupper

· Intensive stavekurser for enkelte elever / mindre grupper

· Intensive matematikkurser for enkelte elever / mindre grupper

· Vedvarende specialundervisning

· Støtte i klassen

 

Et barn kan have brug for hjælp af flere grunde

Ringe koncentrationsevne

Manglende parathed/modenhed for at lære

Sygdomsperiode

Svært ved at lære, indlæringen sker langsomt – har brug for mere tid

 

Til alle elever

Bh.kl./1.klasse : IL-Basis er øvelser og opgaver, der kan vise, om baggrunden/forforståelsen for læse- og staveprocessen er i orden hos det enkelte barn.

Desuden kan det fortælle dansklæreren, om der er specielle områder han/hun skal være opmærksom på hos det enkelte barn

I starten af januar får eleverne desuden en lille læseopgave med 64 ord. Denne opgave skal vise, om eleven er i gang med læseprocessen. Kan det læse almindelige ord på 1 og 2 stavelser enten ved at stave eller ved ordgenkendelse .

Sammen med dansklæreren ser vi på, om det enkelte barn er i gang med læseprocessen. Hvis et barn i 1. klasse synes, det er lidt svært at lære at læse og holde styr på alle bogstaverne, er dette ikke ensbetydende med, at det får problemer med dansk i hele skole­forløbet. Børns parathed og modenhed er meget forskellig. De udvikler sig i forskellige tempi, men det er vigtigt at sætte ind med hjælp så hurtigt som muligt. Barnet skal have hjælp og støtte, inden vanskelighederne bliver for store. Børns selvtillid/selvværd er vigtigt.

Derfor tilbydes elever, der i slutningen af januar endnu ikke er kommet i gang med læseprocessen, ”en anden chance.” Vi kalder det Læseløft. Ideen med Læse­løft stammer fra New Zealand. De pågældende elever vil få tilbudt ½ times undervisning alene med en lærer hver dag i 15 -18 uger. Hver lektion er opbygget på en helt bestemt måde.

Læseprøver i stigende sværhedsgrad bliver taget på alle elever i 1. - 5. kl. 1 gang årligt i løbet af skoleåret. På den måde kan vi i samarbejde med dansklæreren følge det enkelte barns læseudvikling.

Læsekurser:

I 2. og 3. klasse er Spiren behjælpelig med et intensivt læsekursus for hele klassen. Børnene læser en time hver dag i 4 uger. Her læser de i bøger efter eget valg og sværhedsgrad. Til bøgerne hører små opgaveark, så både elev og lærer sikrer sig, at bogens indhold er forstået og tilegnet. Disse kurser giver børnene et vældigt skub fremad i såvel læsefærdighed som læsehastighed.

 

Individuel hjælp

Intensive stavekurser:

Elever med stavevanskeligheder tilbydes intensive stavekurser til afhjælpning af staveproblemerne Eleverne udvælges på baggrund af dansklærerens vurdering samt ST-prøverne.

Intensive læsekurser:

Elever med læsevanskeligheder tilbydes intensive læsekurser til afhjælpning af læseproblemerne.  Eleverne udvælges på baggrund af dansklærerens vurdering samt SL-prøverne

Matematikkurser:

For elever med vanskeligheder i matematik tilbydes hjælp og støtte, så de kan få større udbytte af undervisningen i klassen.

Eleverne udvælges på baggrund af matematiklærerens vurdering. 

Vedvarende specialundervisning:

Nogle elever lærer langsomt, og de har brug for ekstra hjælp og støtte. Disse børn har ofte brug for at komme op til os 2-5 timer om ugen gennem lang tid, måske hele deres skoletid.

 

Henvisningsskemaer til PPR

Henvisningsskemaerne fås i Spiren. Initiativet til en pædagogisk-psykologisk vurdering kan komme fra forældre, elevens lærere og specialundervisningslærere

En elev må ikke henvises uden forældrenes samtykke. Forældre har altid krav på at få en kopi af oplysningerne i skemaet, hvis de ønsker det.

Når eleven forlader Forældreskolen vil disse papirer blive makuleret.

 

Birgit Mølgaard, Bente Skytte, Helle M. Bachmann, Kirsten Laden og Anna-Kirstine Henriksen