1.1. Prøven er skriftlig, jf. pkt. 1.2-1.13, og mundtlig, jf. pkt. 1.14-1.29. |
Den skriftlige del |
1.2. Den skriftlige del af prøven omfatter en prøve i læsning og retskrivning, jf. pkt. 1.4-1.8, og en prøve i skriftlig fremstilling, jf. pkt. 1.9-1.13. Opgaverne stilles af Undervisningsministeriet. 1.3. Ved den skriftlige del af prøven må der anvendes ordbøger, som er i overensstemmelse med gældende retskrivning, som den er fastsat af Dansk Sprognævn. |
1.4. Prøven i læsning og retskrivning
(dansk sprog og sprogbrug) består af en diktatdel, som oplæses for
eleverne, og en opgavedel, som eleverne selv skal læse og løse.
1.5. Prøven varer 1½ time. Heraf afsættes 1 time
til retskrivningsdelen med lærerens diktering og elevens
selvstændige arbejde med ordbøger og opgaver i dansk sprog og sprogbrug.
1.6. Tidligst 15 minutter inden prøven åbner skolens leder
eller dennes stedfortræder konvolutten med lærerark, således at den/de,
der skal diktere, kan gennemse instruktionen og teksten på lærerarket.
Lederen af skolen bestemmer, hvem der skal diktere. Det bør normalt være
læreren i faget. Den, der dikterer, er ikke tilsynsførende og skal
forlade lokalet, når dikteringen er færdig. 1.7. Der prøves i at - anvende og forholde sig til korrekt sprog, retstavning og tegnsætning, - fastholde det væsentlige af det læste i mundtlig og skriftlig form, - bruge forskellige læsemåder, der er afpasset læseformål, genre og medier og - have tilegnet sig kundskaber om sprog og sprogbrug, bl.a. bevidsthed og viden om sprogformer, om sproglig stil og korrekthed samt om sprogets virkemidler, funktion og opbygning. 1.8. Der gives én karakter for læsning og én karakter for retskrivning. |
1.9. Til besvarelse af opgaven i skriftlig fremstilling gives der 3½ time. 1.10. Besvarelsen i skriftlig fremstilling kan udfærdiges i hånden eller ved skrivning på computer. Ved brug af computer må der anvendes tekstbehandling med grammatik- og stavekontrol samt elektroniske ordbøger. 1.11. Umiddelbart efter at opgavesættene er udleveret til eleverne, læses opgavernes overskrifter op for eleverne. 1.12. Der prøves i at - skrive forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, - kunne udtrykke fantasi, følelser, tanker, erfaringer og viden med anvendelse af genrebevidsthed, viden om fremstillingsformer og sproglige virkemidler, - anvende korrekt sprog, herunder retstavning og tegnsætning, - styre skriveprocessen fra ide til færdig tekst, - anvende layout så tekst og eventuelle illustrationer understøtter kommunikationen, - forholde sig åbent og analytisk til tekster fra forskellige medier, - anvende forskellige genrer, fremstillingsformer, fortælleteknikker og virkemidler i en form, der passer til situationen, og - anvende kundskaber om samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation. 1.13. Der gives én karakter for besvarelsen og én karakter for orden. |
1.14. Ved afholdelse af den mundtlige prøve vælges der mellem enten prøveform A, jf. pkt. 1.16-1.20, eller prøveform B, jf. pkt. 1.21-1.29.
1.15. Den valgte prøveform er fælles for alle elever på samme hold. |
Prøveform A 1.16. Der opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder. Opgivelserne omfatter 80-100 normalsider af kortere tekster, bestående af et bredt udvalg af ældre og nyere prosa og poesi (og evt. drama) samt sagprosa, som eleverne har arbejdet med på 8. og 9. klassetrin. Desuden opgives der tre større fiktive værker, hvoraf mindst to skal være danske romaner. Foruden teksterne opgives der inden for andre udtryksformer eksempler på anden fiktion og eksempler på anden ikke-fiktion. Opgivelserne skal fortrinsvis være af dansk eller anden nordisk oprindelse. 1.17. Oplæggene til den mundtlige prøve skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof, både de kortere tekster, de større værker og de andre udtryksformer. Det enkelte prøveoplæg er en tekst eller et eksempel på en anden udtryksform. Det skal have sammenhæng med opgivelserne og være ukendt for eleven. Sproglige udtryk i prøveoplæg skal være på dansk. Eleven udvælger et stykke fra prøveoplægget til oplæsning. Hvis prøveoplægget er en anden udtryksform, vælger læreren et tekststykke af ½ sides omfang med sammenhæng til oplægget, som eleven skal læse op. Eleven får 40 minutters forberedelsestid, og prøvetiden er 20 minutter, inkl. karakterfastsættelse. 1.18. Eleven må i forberedelsestiden benytte ordbøger og egne optegnelser samt tage notater til brug for eksaminationen. 1.19. Der prøves i at - fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer, - gøre rede for oplægget, - tale forståeligt, klart og varieret i en form, der passer til situationen, - bruge kropssprog og stemme i en form, der passer til situationen, - læse op, - lytte til andre og indgå i samtale om tekstoplægget, - have indsigt i sprog, teksters og forskelligartede mediers æstetik og i at gøre rede for samspillet mellem sprog, indhold, genre og situation, - gøre rede for og vurdere etiske, æstetiske og historiske perspektiver i tekster og andre udtryksformer og - fortolke, vurdere og perspektivere ældre og nyere dansk og udenlandsk litteratur samt sagprosa og andre udtryksformer på baggrund af såvel umiddelbar oplevelse som analytisk fordybelse. 1.20. Der gives én karakter. |
2.1. Prøven er skriftlig. 2.2. Den skriftlige prøve består af et opgavesæt i matematiske færdigheder, jf. pkt. 2.3-2.6, og et opgavesæt i matematisk problemløsning, jf. pkt. 2.7-2.11. Opgaverne stilles af Undervisningsministeriet. 2.3. Til besvarelsen af prøven i matematiske færdigheder gives der 1 time. 2.4. Der prøves i - tal og algebra, - geometriske begreber og fremgangsmåder og - behandling af enkle matematiske problemstillinger. 2.5. Som hjælpemidler må der alene benyttes skrive- og tegneredskaber, dog ikke elektroniske. 2.6. Der gives én karakter. 2.7. Til besvarelsen af prøven i matematisk problemløsning gives der 3 timer. 2.8. Der prøves i - anvendelse af matematik til behandling af problemer fra dagligliv, samfundsliv og naturforhold og - behandling af matematiske problemstillinger. 2.9. I bedømmelsen vil der blive lagt vægt på elevens brug af faglige begrundelser, herunder anvendelse af matematiske modeller, samt elevens anvendelse af forklarende tekst, algebraiske udtryk, tegninger og grafer. Ligeledes indgår det i bedømmelsen, hvorledes eleven på grundlag af de foreliggende oplysninger og data kan vurdere problemer, beskrive løsningsstrategier og udarbejde løsninger ved hjælp af matematikken. 2.10. Til prøven må anvendes alle de hjælpemidler, som eleven har anvendt i den daglige undervisning, herunder lommeregner, skrive- og tegneredskaber, elevens egne udførte noter og opgaver samt den af ministeriet udgivne formel- og tabelsamling eller lignende. 2.11. Der gives én karakter. |
3.1. Prøven er mundtlig. 3.2. Til den mundtlige prøve opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder. Opgivelserne skal omfatte 30-40 normalsider af passende sværhedsgrad, omfattende skønlitteratur og sagprosa. Herudover opgives ikke-skrevet materiale, fx billeder, lyd og video. 3.3. Prøven består af elevens redegørelse for et selvvalgt emne ud fra tekstopgivelserne og en samtale ud fra et overordnet tema fra tekstopgivelserne. Til brug for redegørelsen medbringer eleven sin disposition til prøven. Som indgang til samtalen trækker eleven et oplæg/spørgsmål, som skal have indholdsmæssig sammenhæng med et overordnet tema fra tekstopgivelserne. 3.4. Prøven foregår på engelsk. 3.5. Der prøves i at - deltage i en samtale, - redegøre for og dokumentere indsigt i det selvvalgte emne, - udtale engelsk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner britisk og amerikansk sprogtone, - udtrykke sig forholdsvis præcist og nuanceret og - udvise kendskab til kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande. 3.6. Prøven varer 20 minutter, inkl. karakterfastsættelse. 3.7. Der gives én karakter.
|
4.1. Prøven er praktisk/mundtlig. 4.2. Til prøven opgives et alsidigt sammensat stof inden for fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder. Det opgivne stof skal være ligeligt fordelt mellem fysik og kemi. 4.3. Eleven trækker lod mellem mindst fire prøveoplæg, der er udformet på en sådan måde, at de omfatter væsentlige sider af fagets hovedområder. Prøveoplæggene skal give mulighed for en besvarelse, der indeholder både praktiske og teoretiske elementer inden for fysik og/eller kemi. 4.4. Prøven tilrettelægges således, at ca. 5 elever i løbet af en 2-timersperiode, inkl. karakterfastsættelse, aflægger prøven samtidigt, men individuelt og med forskellige prøveoplæg. 4.5. Der prøves i - viden om og indsigt i fysiske og/eller kemiske forhold, - at tilrettelægge, udføre og drage konklusioner af et eller flere fysiske og/eller kemiske eksperimenter, - at anvende relevante teorier i forhold til opgaven og forstå sammenhængen mellem teori og eksperiment, - at redegøre for og begrunde valg af praktisk arbejde, - at vælge og anvende relevante hjælpemidler og sikkerhedsudstyr og - at redegøre for sine overvejelser om risiko og sikkerhed. 4.6. Ved prøven må alle hjælpemidler benyttes. 4.7. Der gives én karakter. |